REKRUTTERINGEN SKYTER FART !

Postet av Knut Arild Thune Ellefsen den 23. Nov 2021

HIL bandy er i vinden som aldri før. Barn og unge strømmer til klubben. I tillegg har A-laget, som spiller i 1. divisjon, aldri hatt så mange spillere å velge imellom.

Hamar

Som i alle andre idrettslag har det ikke vært mye aktivitet under koronapandemien. Klubben var redd de ville miste mange spillere i alle klasser.

Snakk om å ta feil! Ingen i HIL bandy hadde trodd at medlemstallet ville øke så mye som det har gjort. Klubben tok skikkelig tak under pandemien. Sendte ut invitasjoner til alle barneskoler om hva klubben gjør for de aller yngste.

Responsen lot ikke vente på seg.

De har gått fra 60 spillere til 120 i yngres avdeling.

Kjell Olav Emilsen (45), som er inne i sin 30. sesong på A-laget, trener også spillere i yngres avdeling.

– Klart dette er morsomt. Vi har nok truffet et eller annet hos både barn og ikke minst foreldre. Vi var jo selvfølgelig redd for at vi ikke ville nå samme antallet medlemmer etter koronaen. Det fikk vi heller ikke, men at det skulle gå på plussiden, var ikke i vår villeste fantasi, sier ildsjel og spiller, Kjell Olav Emilsen.

Også A-laget er styrket. Trener Magnus Nyhagen er bare et stort smil om dagen. Det var 18 mann på trening da HA-sporten var innom. De er 22 spillere i stallen – pluss tre hospitanter.

– Ja, hva skal vi si. I de siste sesongene har vi vært svært fornøyd med å ha lag med to-tre innbyttere. Nå må jeg for aller første gang sin nei til flere spillere. Vi er rundt 25 spillere på A-laget nå. Dermed må noen av spillerne bli hjemme når vi spiller. Hvem hadde trodd det for bare kort tid siden, sier trener Nyhagen.

Bare smil og latter

HAs utsendte har fulgt bandygutta i over 20 år og har vel aldri sett laget slik det framstår i dag. Da A-laget spilte på øverste nivå, trente laget hver eneste dag og fikk dårlig betalt i form av poeng. Alvoret tok overhånd og få hadde gleden som trengs for å prestere.

Nå har de funnet trylleformelen.

De trener mindre, men gleden over å være med, smitter over til å prestere mer på isen.

Da vi overvar en trening var det bare smil og latter. Spillerne kommer over en time før treningen starter. De har tatt tilbake garderoben, som det så fint heter.

Vi ble med inn i garderoben minutter før treningen startet. Her sto stereoanlegget på fullt, og det var nesten umulig å prate.

De aller yngste på A-laget satte standarden på både lyd og ikke minst musikksjanger.

Vi sa til 45 år gamle Kjell Olav Emilsen at denne musikken er nok ikke for deg? Du er vel mer på gammeldansnivået?

– Nei, nei, nei. Med denne gjengen føler en seg evig ung. Det er deilig å bli 16 år igjen to-tre ganger i uka. Jeg får gå rundt i garderoben og late som jeg liker det som kommer skrikende ut av musikkanlegget, sier Emilsen før de andre bryter ut i latter.

Sesongen starter tirsdag

Sesongstart er alltid spennende, men denne gangen vet klubben lite om hva som møter dem. Trener Magnus Nyhagen vet svært lite på hva som venter dem i Drammen tirsdag kved.

– Det har jo ikke vært mange kamper å få referat ifra. Hva som kommer i Drammen i kveld, vet vi rett og slett ikke. Det jeg vet, er at Konnerud vil møte en gjeng som er sultne på poeng. Vi har fått tilbake gleden og vi trener godt de gangene vi trener. Skulle det bli tap, så skal vi leve godt med det, men vi tror jo selvfølgelig på at poengene blir med hjem til Hamar, sier trener Nyhagen.

HIL bandy 2021 er en fin miks med ungt og mange veteraner.

Flere spillere har spilt i en årrekke på A-laget og vet hva som kreves. Den blandingen med veteraner og unge gode spillere, skal gjøre Hamar IL til en vanskelig motstander.

Tre på landslagssamling

Sjøl om koronapandemien har gjort det den kan for å ødelegge idretten, har den ikke klart det innen bandysporten i Hamar.

Nå er det for aller første gang tre 16-åringer som kjemper om å få plass på U17-landslaget for Norge.

Didrik Ånberg, Marcus Killingmo Johansen og Isak Reinhardsen Frisvold er tre gutter som vil noe med idretten. De har vært på flere samlinger, men ennå er ikke siste uttak gjort.

(HA, 17.nov.2021 - P.Jakobsen)