HiL bandy har vært på Hamar siden 1930-årene, og vært en sesong i øverste divisjon i ”riktig gamle dager”. Klubben var lenge i seriesystemets nivå 3 på 70-og 80-tallet frem til 1995 da laget rykket opp på nivå 2 (1.div.) med Dag Lien som trener. På denne tiden var det flere ildsjeler i klubben som Edgar Malman, Steinar Rønning, Truls Norderhaug, Tor Mattsson, Ole-Jakob Skaug, Dag Lien og Leif Erik Henriksen. Senere har klubben hatt ildsjeler som Frank Martinsen, Rolf Sveen, Sonja Sveen og Per Kristensen som alle har vært sterkt delaktig i byggingen av klubben. Edgar Malman med sine kontakter internasjonalt klarte på nittitallet å få den legendariske treneren og mentoren Vjavsleslav Solovjev som
spillende trener til HiL i noen sesonger. Hvem husker ikke han suste forbi samtlige spillere i 2.div./ 1.div. og ”spilte bandy med begge armer/hender” i en alder av 55 år!
I senere tid har klubben hatt noen spillere utenfra innimellom fra både Stabæk og Sverige. Klubben har også fostret fram egne spillere på aldersbestemte landslag jevnt og trutt. Spillere som Kjell Olav Emilsen, Bjørn Martinsen, Frode Hagen, Andre Thune-Ellefsen, Carl Petter Sveen, Lars Monclair Kristensen, Anders Mathisen, Simen Norderhaug og Mattis Nyhagen har alle vært på landslagssamlinger / deltatt i mesterskap på aldersbestemte landslag for Norge. Frode Hagen, dagens A-trener, fikk også en karriere i Stabæk og i den svenske Eliteserieklubben Gripen i Sverige før skade satte ham utenfor en lysende karriere i bandy. Øyvind Mattsson var også en tid i Stabæk.
HiL bandy kvalifiserte seg for Eliteserien i 2007 og spilte i Eliteserien i sesongen 2007-2008. Det gikk imidlertid rett ned igjen, men mye ble lært denne sesongen på mange måter.
Flere milde vintre på 2000-tallet har vært en stor utfordring for HiL bandy, noe som har resultert i lite istrening og mange bortekamper hvert år, da isen på Hamar Stadion ofte ikke var klar før oppunder jul.
I forbindelse med riving av Hamar Stadion fikk HiL bandy ny hjemmebane i Vikingskipet, som ble bygget i 1992 til OL i 1994. HiL bandy hadde tidligere i noen perioder spilt i hallen. Blant annet ble det arrangert A-VM i bandy i Vikingskipet i 1993, der Norge tok en overaskende bronsemedalje. HiL arrangerte også internasjonale turneringer og hadde internasjonal stor bandyskole i Vikingskipet i mange år, med den svenske bandymentoren Peter Isaksson fra SAIK som hovedansvarlig. Her var Rolf og Sonja Sveen sentrale i arbeidet.
Med Vikingskipet som trenings – og kamparena har HiL bandy siden 2011 hatt verdens beste bandyhall, utmerkede forhold og de aller beste forutsetninger for god utvikling. Dette har igjen de siste årene resultert i en god rekrutteringsøkning i yngres avdeling etter å ha vært litt nede i noen år. I tillegg har trener Frode Hagen tatt hånd om A-laget i flere sesonger nå, noe som klart har vist stor framgang.

Klubben har nå 5 lag i yngres avdeling i alderen 6-16 år, et A-lag som i sesongen 2014-2015 igjen har kvalifisert seg for Eliteseriespill og et oldboyslag som består av ”de gamle og rutinerte som vet alt”. Klubben har i overkant av 100 medlemmer.

Sesongen 2016/2017 vil bli skrevet inn i historiebøkene som den beste i HiL Bandy`s historie hittil ! Vi fikk vår første eliteserieseier noensinne 18.des.2016 med 8-5 seier over den gamle storheten Mjøndalen! Etter dette gikk det én vei, og iløpet av denne historiske sesongen ble fasiten 7.plass i eliteserien med 6 seirer, 1 uavgjort og 11 tap. Med 13 poeng ble det 7.plass og kvartfinalespill i NM-sluttspillet der Stabæk valgte oss. Det ble 2-12 og 4-9 tap - men uansett var det en utrolig bra og oppløftende sesong,  Det kan nevnes at Stabæk ble Norgesmester. Dette viser at hardt arbeid over tid gir resultater. All ære til hovedtrener Frode Hagen, keepertrener Bjørn Martinsen og laglederne Stig Haug og Marcus Turpeinen samt resten av støtteapparatet!