VIKTIG SEIER MOT GODSET!

Postet av Knut Arild Thune Ellefsen den 13. Feb 2020

(bildet: En fornøyd Lars Herman Ørbeck)

HiL - STRØMSGODSET 7 - 6

For å unngå kvalifiseringsspill for å beholde plassen i 1. divisjon, måtte HIL vinne. Nå gikk laget opp to plasser på tabellen, før siste seriekamp på lørdag.

Det startet veldig bra for hjemmelaget. Etter 15 minutter ledet HIL 2-0 og alt så bra ut. Kampen bølget fram og tilbake, for dette var kampen ingen kunne tape.

Etter en drøy halvtime gikk HIL opp i en 3-1-ledelse og det virket som om hjemmelaget hadde bra kontroll. Så feil kan en ta. På de neste 18 minuttene scoret Strømsgodset fire ganger og kampen var snudd til fordel bortelaget.

Ga aldri opp

Men HIL var i det umulige hjørnet i denne kampen. Ingen skulle gå av banen uten heltemodig innsats. Hjemmelaget kjørte på og kom nærmere og nærmere i målprotokollen.

Da Håkon Haug scoret utligningen til 6-6, trodde HIL på to poeng. Fire minutter igjen å spille scoret Daniel Skomakerstuen seiersmålet og to viktige poeng ble igjen på Hamar.

Hele laget vant

Å trekke fram enkeltspillere i denne kampen, blir litt feil. Hele laget ofret seg i alle situasjoner.

Skal vi trekke fram en spiller må det bli keeper Esten Edvardsen. Han slapp inn seks mål, men sto i perioder som en levende vegg. Noen av hans redninger var nesten litt utenomjordisk. Redninger som det nesten ikke skal være mulig å redde, ble reddet.

Daniel Skomakerstuen Rønning scoret sine mål nummer 18, 19 og 20 for sesongen. I kun en seriekamp har Daniel gått av isen uten scoring. En utrolig prestasjon.

Nå er det kun en seriekamp igjen og den er i Vikingskipet kommende lørdag. Poeng der så blir det fortsatt spill i 1. divisjon. Skulle det bli nest sisteplass i divisjonen, venter best av tre kamper mot Sagene. De kampene spilles eventuelt fra 21. februar til 26. februar.

Målscorere for Hamar IL: Daniel Skomakerstuen Rønning 3, Jarno Alatalo 1, Per-Magne Børke 1, Anders Mathisen 1 og Håkon Haug 1.

(bildet: Keeper Esten Edvardsen)

Tekst/foto: P.Jakobsen / HA