Glitrende mot Skeid

Postet av Knut Arild Thune Ellefsen den 20. Feb 2019

Fra HA;P.Jakobsen 19.02.19

Skeid hadde med seier over Hamar IL vært på god vei til eliteserien i bandy. HIL ville det annerledes og vant kampen på ren og skjær vilje.

Hamar IL - Skeid 3-1

Hjemmelaget vant kampen på en herlig lagmoral, krydret med gode enkeltmannsprestasjoner. Anders Mathisen ble den store spilleren med et praktmål og en målgivende pasning som ingen andre er i nærheten av og gjøre.

UTROLIG FORARBEID

Etter 33 minutter kom kampens prestasjon. Anders Mathisen fikk ballen langt inn på egen banehalvdel. Han satte på turboen og gikk forbi samtlige Skeid-spillere. Fra kort hold sendte han ballen til Carl Petter Sveen, som bare kunne sette ballen i mål. Ikke ofte en ser slik prestasjoner.

Mål nummer tre av Hamar IL gjorde Anders nesten det samme. Forskjellen nå var at han scoret sjøl. I mellomtiden hadde Per-Magne Børke scoret 2-0-målet til hjemmelaget.

NEPPE OPPRYKK

Skeid hadde med seier vært langt på vei til eliteserien. Slik gikk det ikke. HIL skulle vinne denne kampen. Innsatsen som samtlige la ned, ga HIL seieren.

I de første 45 minuttene spilte HIL god bandy og hadde god kontroll over Skeid. Oslo-laget var uvanlige tamme. I andre omgang løftet bortelaget seg spillermessig, men da møtte de et lag som ga alt i alle situasjoner. Alle spillerne gikk inn i duellene og innsatsen var utrolig bra. Spillere lå nede med kramper i legger og lår men kom seg på beina igjen. Det er slik en vinner kamper.

Mattis Nyhagen sa det slik etter kampen.

- Innsatsen er det ingen som kan ta fra oss i denne kampen. Det gikk ut over det offensive spillet i andre omgang, men vi klarte å gjøre det vi ble enige om, sier Nyhagen.

Det blir helt feil og trekke fram noen enkeltspillere i denne kampen. Her var det laget som vant, krydret med utrolige enkeltmannsprestasjoner.

Opprykket til eliteserien sto mellom Skeid, Strømsgodset og Øvrevoll Hosle, før den nest siste runden. Nå er nok Skeid hektet av.Sesongens siste kamp for HIL er borte mot Strømsgodset. Gjør HIL en slik kamp igjen, kan det bli Øvrevoll Hosle som kan rykke opp.

Hamar IL kan verken blande seg i opprykksstriden eller nedrykksstriden.