KLART TAP MOT GODSET 2-9

Postet av Knut Arild Thune Ellefsen den 25. Nov 2021

108 sesonger på banen og i støtteapparat hjalp ikke mot Godset

Det gror godt i HIL bandy, men det er fortsatt veteranene som er i overtall. Fem spillere som var med å tape sesongens andre seriekamp, har utrolige 108 sesonger til sammen på A-laget.

Kjell Olav Emilsen har blitt 45 år, men er fortsatt blant de aller beste i laget.

Gamlefar Børre Frisvold har rundet 51 år på denne kloden og er inne i sin sesong nummer 26.

– Jeg kunne vel hatt langt flere sesonger på A-laget, men valgte å ikke spille da ungene var små. Jeg debuterte som 15-åring og hadde en pause på åtte år. Nå spiller jeg sammen med sønnen min Isak, sier veteranen.

Smågutt med 14 sesonger

Anders Mathisen (38) er den tredje spilleren som nekter å legge skøytene på hylla.

– 21 sesonger har det blitt på A-laget, og jeg føler meg som en av unggutta. Dette er jo rene medisinen. Det blir nok heller ikke den siste sesongen. Vi er en herlig gjeng som trives sammen, sier Mathisen.

Den aller yngste veteranen er Carl Petter Sveen (30) med sine 14 sesonger.

– Jeg føler at jeg har spilt bandy lenge, men blir vel smågutt i forhold til de fire andre spillerne her, sier Sveen som i tirsdagens kamp hadde kapteinsbindet rundt armen.

kan holde på lenge

Med denne gjengen på banen vise at det er fullt mulig å spille lenge, sjøl om alderen tilsier at de er godt voksne mannfolk.

Børre Frisvold på 51 år sier det slik.

– En må være lur i treningsarbeidet. Lange løp på barmark i oppkjøringsperioden er vel ikke det beste for meg. Jeg må trene litt annerledes enn de unge spillerne på laget. På isen føler jeg meg ikke gammel. Det gjelder å bruke hodet riktig i alle situasjoner. Vi løper fortsatt langt og mye i løpet av 90 minutter, så formen er bra den, sier mannen som med sin alder kunne har vært far til over halvparten av spillerne på laget.

Traff bunnivået

Hamar IL – Strømsgodset 2–9

Etter en knallkamp mot Konnerud i første serierunde, traff HIL bunnivået i årets første hjemmekamp. Strømsgodset var best i alle faser i kampen. Hjemmelaget fikk nesten ikke låne ballen i 90 minutter.

Spillende trener Magnus Nyhagen var skuffet etter stortapet.

– I dag traff vi bunnivået vårt. Ingen kom opp mot det vi kan. Vi hang ikke med som lag og var på etterskudd i hele kampen. Det var skuffende, sier Nyhagen.

Hjemmelaget fikk hele 60 minutter i utvisningsboksen. Årsaken til det var enkel. Hele laget kom på etterskudd i alle situasjoner og hektinger av motstander var siste utvei for å stoppe lynraske spillere fra Drammen.

Nå spilte ikke HIL med en mann mindre i 60 minutter, for med scoring til Strømsgodset kom den utviste spilleren inn på banen igjen.

To straffeslag

– Det ble mye frustrasjon i dag. Vi var ikke skrudd på, slik en må være på dette nivået. Jeg håper samtlige spillere går i seg sjøl og at vi igjen er klare for godt spill kommende tirsdag. Da er det nok en hjemmekamp, sier Magnus Nyhagen.

Begge lag fikk tildelt to straffeslag hver i denne kampen. Strømsgodset scoret på sine to, mens hjemmelaget scoret på ett av sine.

I forrige runde scoret Daniel Skomakerstuen Rønning hele seks mål. Igjen scoret han og er nå oppe i sju scoringer på to seriekamper. Sterke saker av angriperen, men vi har sett ham bedre på topp.

Per-Magne Børke fortsetter også godt foran motstanderens mål. Mot Konnerud i første kamp ble det tre mål. Målsniken fornektet seg ikke i denne kampen heller og scoret sitt fjerde scoring for sesongen.

HIL manglet noen spillere i denne kampen, og ut fra det laget presterte så må de være på plass i kommende klamp. Stallen er stor og skal tåle at noen viktige spillere er ute, men spillere som Anders Mathisen og spillende trener Magnus Nyhagen er to spillere som fortsatt kan være forskjellen på tap og seier.

(HA - P.Jakobsen 25.nov.2021)